Mekaniker undersöker bil i motorrum på Bilkompani

Skadeverkstad

Skadereparation – steg för steg

Kollision, singelolycka, djurkollision, parkeringsskada, stöld, inbrott, skadegörelse, stenskott – vi finns här för dig!

  1. När skadan har uppstått
    När du fått en skada på din bil, ska du börja med att kontakta ditt försäkringsbolag och anmäla skadan. Efter att du har gjort detta, så bokar du en tid för skadebesiktning hos oss, där våra skadespecialister noggrant kommer att bedöma omfattningen av skadan och ge dig vidare instruktioner om hur reparationen kommer att gå till.

  2. Skadebesiktning
    Under en skadebesiktning tittar vi tillsammans på skadornas omfattning, fotograferar skadorna samt uppmärksammar om bilens eventuella övriga behov, som du kan få åtgärdade under samma reparationstillfälle. Vi gör därefter en kostnadskalkyl, som tillsammans med fotografierna skickas till försäkringsbolaget för godkännande. Efter godkänt skadesvar från försäkringsbolaget så får du en bokningsbekräftelse via sms.

    Boka tid för skadebesiktning

  3. Inlämning av bilen
    Du lämnar in din bil på avtalad tid för reparation, har du bokat en hyrbil hos Europcar hämtar du ut denna i samma hus som skadeverkstaden.

  4. Skadereparation
    Våra kunniga skadespecialister tar varje fordonskada på största allvar. Åtgärder inom plåtslageri, plastarbete, lackering, konstruktion, teknik och glas utförs med största precision, helt efter biltillverkarens anvisningar och krav.

  5. Slutkontroll och hämtning av bil
    När din bil är klar, gör vi en funktionskontroll på bilens diagnossystem, för att säkerställa att alla funktioner är återställda samt en slutbesiktning av skadeprocessen, därefter kontaktar vi dig så du kan hämta din bil & betala ev. självrisk.

     

Service, underhåll och rekonditionering
Utöver vår heltäckande skadeprocess erbjuder vi även andra tjänster; service, inspektion och rekonditionering, i samband med att du lämnar din bil för skadereparation. Fråga oss, så berättar vi mer.

Försäkringsbolag

Kontaktuppgifter försäkringsbolag

Vagnskadegaranti IF

(Gäller nya personbilar 3 år efter leverans.)

Övriga försäkringar

Glöm inte att anmäla

Att tänka på inför skadebesiktning

  • Anmäla snarast skadan till ditt försäkringsbolag

  • Smitning, viltolycka eller parkeringsskada skall du, alltid anmäla till polisen.

  • Boka tid hos oss och tag med försäkringsbrev med skadenummer.

  • Bilen bör om möjligt vara tvättad.

Innan du lämnar in

Att tänka på inför inlämnande för reparation

  • Tvätta bilen (smutsen bränns fast i lackugnen)

  • Ta ur skrymmande utrustning/saker ur bilen (t ex golfbag, barnvagn)

  • Ta av tackräcke/takbox

  • Se till att lusmutter samt nyckel till dragkrok finns tillgängliga i bilen

Delbetala

Dela upp din verkstadsfaktura med märkeskortet

Med ett märkesanpassat VISA-kort kan du enkelt dela upp betalningen när du lämnar in bilen på service eller skadeverkstad. Det gäller oavsett om du kör Volkswagen, Audi, Škoda, Cupra eller SEAT.

Du väljer själv hur du vill betala - direkt eller uppdelat på upp till 12 månader utan ränta. Kortet ger dig flexibilitet, trygghet och kontroll över dina bilkostnader.

Fördelar med märkeskort

  • Avgifts- och räntefri delbetalning i 12 månader. Alla köp över 500 kronor hos din Volkswagen, Audi, Škoda eller SEAT Partner delas automatiskt upp på 12 månader helt ränte- och avgiftsfritt.
  • Poäng på allt! Du får poäng på alla inköp oavsett var någonstans du handlar. Varje krona du handlar för genererar en poäng. Via Mina Sidor ser du ditt saldo för inköp och insamlade poäng.
  • Frihet utan årsavgift. Med Volkswagenkortet, Škodakortet, AudiKort eller SEAT-kortet Visa slipper du årsavgift tack vare att det är kopplat till Visa och du kan använda kortet på fler än 25 miljoner försäljningsställen över hela världen.