BIOGASKonvertering
Kör som vanligt - tanka smartare
konverterar din bil till biogasdrift
Våra typgodkända konverteringssatser ger dig en unik möjlighet att få din bil miljöklassad genom att registreringsbesiktiga den hos bilprovningen. När vi har gjort det erhåller du en rad miljöbilsförmåner, tex en sänkt fordonsskatt.
DEt Finns många fördelar
VARFÖR BIOGASKONVERTERA?
Med biogas kör du precis som vanligt, men med ett svenskt, ofta lokalproducerat, bränsle med låga utsläpp och som dessutom är billigare än bensin.
Även ekonomiskt räknat är konvertering en bra affär. Räknar man ut jämförelsepriset mellan bensin och gas så kommer man längre på gasdrift, vilket gör kostnaderna för drivmedel lägre efter en konvertering. Dessutom kan du slippa skatter och avgifter som i allt större utsträckning införs för fossildrivna fordon.
Det första man måste veta är att gasbilar är hybrider. Det betyder att de byggs med både bensindrift och gasdrift. Att göra om en tex bensinbil till gasbil efter inköp kallas för efterkonvertering. För att gastankarna ska fungera korrekt anpassas motorns elektronik och ett elektroniskt styrt gassystem installeras.
Eftersom gasbilar har två tankar – en för gasenergi och en för bensin – tar tankarna upp lite mer plats än i bilar som bara har en tank. Däremot har de allra flesta gasbilar monterat tankarna på ett sådant sätt så att du inte märker av det.
CNG-paketet består av bland annat ett tryckkärl för tre till fem kilo gas, bränsleledningar och styrelektronik. Systemet aktiveras enkelt från förarplats, med en knapptryckning inifrån hytten. Elektroniken sköter resten.
Vanliga frågor
Detta är beroende av modell och bil. Tex VW Grand California ord skatt ca 31 386 kr/år efter konvertering 1 724 kr/år.
Kontakta oss för rätt summor för just din bil.
CNG (Compressed Natural Gas) är komprimerad metangas. Biogas (förnybart) eller naturgas (fossilt) är båda metan.
Oftast får du en blandning av dessa när du tankar. Det framgår på pumpstället vad det erbjuder och om det går att välja
enbart det ena eller en mix av båda.
Nej. Det är valfritt. Bilen går lika bra på enbart HVO100/diesel som på en blandning av biogas och HVO100/diesel.
Energidensiteten för CNG är något lägre än för både HVO100 och diesel. Omräknat i kilo ökar den sammanlagda förbrukningen av bränsle en aning, men eftersom konverteringen innebär att du i praktiken har en extra bränsletank kommer du att kunna köra längre sträckor med en inblandning av CNG än om du hade kört på enbart HVO100/diesel. Samtidigt blir de sammanlagda utsläppen per körd kilometer lägre, eftersom avgaserna från CNG är renare än för även HVO100.
Nej. Serviceintervallerna är samma som för en icke konverterad bil.
En CNG-konverterad bil får varken bonus eller malus. Därför är skatten på bilen densamma år 1-3 som den blir år 4 och framåt.
Låter detta intressant?
Vi behöver se över att vi klarar att konvertera just det fordonet som det efterfrågas för konvertering. Om allt är i sin ordning så lämnar kunden bilen till oss för konvertering i Kalmar. När vi har konverterat den klart genomförs det även en registreringsbesiktning på bilen. Bilen kommer registreras som en gasbil och kommer ge alla de fördelar gasbilar har exempelvis lägre skatt.